Total Pageviews

Monday, December 16, 2013

my life as a teacher...

wah...

dah 16 dec harini...maknanya dah separuh bulan disember berlalu tanpa aku sedar..dan aku rasa aku tak post apa2 pun dalam bulan ni kan?? hurm, tu menunjukkan betapa bizinyer aku walaupun cuti sekolah...

eh. apa benda kau bizi sangat. kan cuti sekolah ni. satu malaya cikgunye bercuti2 kan??

ok, ni pun aku tergerak nak menulis  menaip pas terbaca satu artikel. (artikel berdasarkan fakta kurun 17 mungkin) tentang "kenapa untungnya kahwin dengan guru".

aku tataulah penulis tu buat research ke tidak, sbb aku tgk tarikhnya april 2013. which is tahun ni.maknanya entri itu ditulis setelah beberapa tahun dijalankan kssr, pbs dan segala e -apabala.
abaikan bab kawen tu, sebab kau nak kawen ngan sapa, tu sukahati kau lah. yang aku nak komen dia punya isi tu. penulis ni mengatakan betapa untungnya kahwin dengan guru, sebab beberapa faktor. yang mana ada faktor2 tu pada aku memang wujud dalam khayalan dia saja, atau mungkin zaman cikgu shaari dalam cerita p ramlee dulukala. 

ok faktor pertama dia kata hidup cikgu ni berjadual. wah cantik punye jadual dia ni pagi. perfecto. bangun kol 5 bla bla. kol 2 balik. senang kan??

adoi. 

alangkah indahnya kalau begitulah realitinya...

bangun pukul 5 betul.lepas tu bersiap pergi sekolah betul. (untuk aku yang bujang ni oke, kalau yang beranak pinak tu aku rasa bangun pukul 5 tu kira luxury la bg dorang)...ok sampai sekolah, ko ingat masok kelas ngajar rehat pastu balik ke? cis!

Ok teruskan kisah. Kemudian aku sampai sekolah, kalau kena aku duty minggu tu aku kena round satu sekolah. and aku kena sampai kol 7. lepas tu tengok anak2 murid buat apa. kalau tak duty, aku kena bukak library and suruh pengawas pusat sumber bawak turun buku library untuk dibaca sebelum perhimpunan. then aku breakfast. loceng bunyi kol 7.25. so aku ada 25 minit nak breakfast. kalau sampai lambat tunggu la pukul 10 karang baru makan. sekolah aku cikgu tak boleh rilek2 makan ikut suka time sendiri. oh belom masok bab kena jaga gate sambut budak. guru penyayang la katakan. dudukla kt pintu pagar macam bellboy hotel tu menyambut dengan penuh senyuman dan kasihsayang. katanya...

ok pastu mengajar. memangla mengajar. abis kau ingat mengajar tu macam zaman dulukala ke? bawak buku sebijik masuk kelas pastu blablabla bebel. woi budak sekarang pandai komplen ok. cikgu ni boring. cikgu ni mengantuk. jd seperti dalam saranan2 dalam mesyuarat yang berjam2, cikgu2 mesti menjadikan pembelajaran dan pengajaran menarik. so, ingat masuk kelas bawak sebijik buku menarik ke?? apa yang perlu cikgu buat? masuk makmal, sediakan bahan. duduk hadap komuter komputer cari bahan2 menarik untuk dipaparkan di dalam kelas. masuk 15 minit awal untuk setting projector. (ko ingat bole terus play ke)

ok masukla kelas mengajar. eh bukan mengajar. student centered. guru sebagai fasiliatator. explain sikit je, pastu buat kumpulan, murid akan discover sendiri. kononnya. kau ingat senang nak control budak2 kecik dalam group? ko suruh gunting gambar ayam, dia gunting bulu ayam. 
setelah bersilat dalam kelas selama 30/60 minit, maka ko pun keluarla dari kelas. tadi masuk kelas anggun jelita tudung berbelit2 bagai, sekarang keluar kelas, rupa tudung ko dah macam ko kena sembelit 18 hari. boleh bayang?? ok good. 

ok dah selesai mengajar, kau ingat kau boleh rilek2? oh no. buku budak2 nak kena tanda. dah tanda buku nanti ada borang nak kena isi yang menyatakan buku tu kau dah tanda. kau ingat boleh ngelat? setiap 3 bulan boss akan check buku2 latihan budak. kalau kau tak hantar kat boss, siapla nama kau glemer dalam meeting berjam2 tu. kalau cikgu ngelat tu, maknanya boss dia tak ambik peduli ataupun dia jenis tak kisah makan duit haram. either one lah.

ok balik pukul 2?? wahahahah. kononnya la kan. Konon lagi boleh tengok cerita drama melayu pastu filipina ke kt tv ptg2 tu kan?? 

aku balik kol 4 lah tiap-tiap hari. sebagai cikgu library aku kena settle pulak urusan library. ingat sempat ke nak buat time sekolah? kalau ckgu lain, dorang akan stay untuk siapkan urusan ko-ko,pibg, fail2 kejadah apa, dan macam2 lagilah. kalau guru kelas, kena settlekan segala rekod murid. kalau guru data kena settlekan update data guru dan murid. wah wah. balik pukul 2 la sangatttt......

pastu ingat balik rumah bole rilek? kau kena search lagi apa kau nak ajar esok. apa benda alah nak bawak masuk kelas. unsur didik hibur la apa benda tahnye. sampai ngigau2 kot. (nyanyi2 dalam tido akibat nak didik hibur sangat)..memang seram la housemate kau dengar. tapi kalau kau takde housemate, kau sendirila seram. kuikui.

ok so point n0 1 je aku dah ulas panjang lebar, jadi untuk point2 seterusnya nantilah aku ulas kalau aku ada mood. or ada masa.

oh ya, disebabkan aku ni sangat diperlukan khidmatnya, so aku buat tusyen. lgpun aku bujang kan. takdelah aku nak duduk buang masa aku. dapat jugak aku menyumbang utk kemantapan skill aku. 

pas tu nanti orang katalah, eh eh kata cikgu sibok sempat pulak buat tusyen??

abis tu kalau sibok pun takkanlah kau smpai takde masa 2 jam sehari utk buat apa yg ko suka kan? kejam sangat tu. orang lain mungkin pergi beriadah, memancing, tengok tv, or apa2 saja hobi. so it turns out that hobi aku mengajar, so aku gunakanlah hobi aku tu untuk mendatangkan duit. kau jeles apehal lak. 

aku mengajar bukan sebab duit semata2. ok ayat cliche. 
well, terpulanglah orang nak cakap apa. aku tau apa aku buat. Allah pun tahu. 

manusia ??aku peduli apa tau ke tak. takda kaitan ngan aku.

 sebagai seorang graduan dengan ijazah sarjana muda teknologi bioperubatan dari universiti malaya, aku rasa sangat rugi kalau aku tak manfaatkan sepenuhnya ilmu yang aku ada. so selain dari mengajar tahun 6 sekolah, aku ajar tusyen tingkatan 4,5 untuk subjek chemistry, biology, science and maths. kepuasan yang amat sangat bila student2 yang dapat 15/100 chemistry awal tahun bila SPM dorang dapat A or B. aku ajar basic2 macam ajar adik2 dorang darjah 6. so dorang boleh catch up. Alhamdulillah. 

so inilah sedikit excerps dari life aku. belom masuk cerita aku kena log in pukul 2 pagi nak isi standard penilaian pusat sumber(iqpss) tu....hurmm.
aku tak mengajar tahun 1-3, jadi tak terlibat secara langsung dengan sistem pusing siput babi tu. ngajar tahun 6..ada challenge yang tersendiri. dahla aku malas nak cerita. bukan orang peduli pun. u dont have to tell ur problem to the world, 20% dont care, 80% glad u have it. quote dari mana ntah aku baca. 

so itulah kisahnye.

soal jodoh, selain dari belum ada jodoh, aku sendiri tatau bila timenye aku nak usha2 jodoh aku... pastu nanti orang bising2lah, jodoh tak datang bergolek. (eh aku pun taknak jodoh aku datang bergolek, dah macam hantu kubur..eeee)

kalau ada jodoh nanti aku kawenlah, buat masa sekarang, ada priority lain dalam life aku. sapa taknak kawen ye dak?
 ke ada orang taknak kawen? eh lantak dialah.
eh apala aku merepek ni. 

ha oklah. aku nak sambung mengemas2 n melipat baju ni. kang takde space plak aku nak tido atas katil ni. 

kBai!!

p/s : aku tak cuti pun bulan dec ni sebab library aku renovate aritu, so i have to go to school everyday nak mengemas semula buku2 library. 



No comments:

Post a Comment