Total Pageviews

Thursday, January 7, 2016

PTPTN dan aku

salam semua


aku baru balik dari PTPTN ni so aku nak cerita sikit pengalaman aku hari ni. 
dengan starfighter x wing harini aku pgi ke ptptn.  
tk caye tgk ni

kui kui 
tapi sebab sangkut gak x wing tu dalam jem so aku smpai kt wisma chase perdana tu dalam kol 3 lebih. 
tujuan aku g PTPTN tu nak restructure semula bayaran balik pinjaman aku. 

sebenarnya aku malas nk citer pasal ptptn ni sebab macam membuka aib sendri tapi takpelah, semoga orang yang membaca ni dapat manfaat dari apa yang aku tulis nih.

aku start dapat pnjaman ptptn taun 1999. ( taun tajaan dia tulis, kalo taja patut free la kan? ngeh ngeh). dan menjelang 2002 utang aku dah jadi 21k. utk kanak2 science major cam aku dulu, kami dapat setaun 7k, satu sem 3500. and trust me sebagai budak uM, duit tu mmang abis kat yuran kolej ngan yuran pengajian je. takde nak beli henpon ke menda merapu yg lain. tak macam bdk2 sekarang, ada yg guna duit ptptn buat kawen pun. :p

aku grad 2004, tp utang tu dia kira start 2002 ler...pdhal aku dah submit surat extend sbb keshatan semua. tu la masa tu dalam taun 2005 aku nak g bayar, dia dah kira utang aku tertunggak banyak gile...aku pun tkde duit sgt nk bayar masa tu so aku wat tatau jer.

ha pastu aku pn dapat keje cikgu dan terus lupa aku ada utang ptptn ....heheeee (my bad, see my face turn red oredi)

balik dari sarawak, aku insof, aku byr la tpi bayar main2...ada masa aku bayar rm1k terus tp ada taun aku tak bayar langsung. smpai la recently dorang kecoh2 pasal ptptn ni. aku pun dengan kalutnya check la acc ptptn aku.
ok aku ada utang 23k lagi huhuhuhuuuuuuuuu. and total aku dah bayar walaupun main2 tu adela dlm 5k.....

so tadi, berjaya la aku pergi ke wisma chase perdana tu selepas 10 taun kot. rupa2nya dorang nak pindah dah. port baru dorang dekat je ngan sekolah aku,

okey je adik2 kat ptptn tu. baik2 dan peramah. mungkin sebab aku terjah kat opis dia kot. tak lalu kaunter hehe. aku masuk kot pintu blakang wisma tu terus jumpa office dia. ada 3 orang jaga kaunter pertanyaan. orang pun tak ramai. sampai2 je pas settle orang sebelum aku tu terus turn aku. aku pun tanye la dia camner nak restructure payment ptptn aku. 

adik tu pun mintak ler ic aku, and check baki akaun aku.

so rupa-rupanya aku ada 18k tertunggak, peh memang banyak la kan sebab sepatutnya taun perjanjian aku abis bulan 5 2018.  

jadi sepatutnya aku kena settle la 50% tunggakan ni sebelum nak restructure payment. tpi adik tu kata, sebab aku datang berunding ngan dorang, dorang bgla aku bayar 5k dulu sebelum nk tukar ke sistem ujrah. dah tukar ke sistem ujrah baru boleh buat restructuring tu. 
makkkkk!!!!! 
5k jugak la kannn kena carik. *muka sedih*

memang takde jalan lain la. so skarang misi aku adelah nk carik 5k tu supaya dpt restructure supaya payment ptptn aku. ada sapa2 nak masokkan dalam akaun aku tak???
muehehehheheh

jadi moral of the story, bayarlah pinjaman pelajaran korang secepat mungkin. jangan la tangguh2 macam aku ni. simpan la duit korang utk anak2 sambung blajar kalau taknak riba segala ngan ptptn ni kan.

aku ngaku memang silap aku.  
pergilah check ngan ptptn berapa utang korang and nego la. aku maybe kena bayar 5k sebab tunggakan aku lebih 18k. ada orang kena bayar 1k je utk tukar ke sistem ujrah sbb tunggakan dia tak lebih dari 10k kalau tk silap aku. kena pg tanya depa la.

so stepsnya nanti, 
cari duit 5k. 
transfer ke ptptn. 
email resit kat pegawai dia. 
pastu nanti pegawai dia akan email borang. 
isi borang tu utk restructure and buat agreement baru. 
then sign agreement baru. 
settle.

ok... tapi aku blom settle lagi sebab sangkut kt part 5k tu. kihkih..


sekian sahaja buat masa ni al keysah ptptn ni ngan aku....

semoga bermanfaat kepada  yang cari maklumat pasal ptptn ni.

2 comments:

  1. Hahaha sama kes mcm aku weh... tp beza aku punya dh siap bg ptptn ptg gaji.mmg diorg dh ptg tp amaun diorg ptg xcukup.mana la aku tau sbb dh isi brg dan ptptn xanta surat gtaw amaun xcukup der & diorg dh ptg since 2009.tiba2x dpt surat blcklist ... haha aku tertunggak 15k

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makkkk dh potong gji pn tertunggak lg? Kalau aku nangis dh tu!! haha bertabahlah!

      Delete